۱۳۹۱ مرداد ۲, دوشنبه

امنیت بامیان دیگر رویای بیش نخواهد بود!


امنیت بامیان دیگر رویای بیش نخواهد بود!

بامیان یکی از امن ترین ولایات است که  طی ده سال گذشته از امنیت خوبی برخوردار بود،که گاهگاهی هم از طرف برادران بزرگ این امنیت برای بامیانی ها به عنوان محنت بود. اما با گذشت زمان بامیان امروز در وضعیت بدی امنیتی قرار دارد گرچند تا حالا در مرکز این ولایت برادران مسلح تشریف نیاورده اند! اما از گذارشات رسانه ها درین اواخر که  تیتر های درشتی عناوین انفجار کنار جاده ای تیزئین کننده هفته نامه ها و ماهنامه ها شده است. قتل های مرموز در والسوالی یکه ولنگ تا حالا که به چندین  موارد میرسد هیچ پاسخ برای فامیل های مقتولین نداشته است. دستگیر شدن فردی مسلح در این والسوالی و قتل شکیلا در مرکز ولایت موضوعاتی است که باعث ایجاد رعب و وحشت شده و مردم را در یک وضعیت بدی روحی قرار داده است. اما طی این چند هفته انفجارات کنار جاده ای باعث کشته شدن پولیس و نا امیدی مردم این ولایت شده اند،که به قرار گزارشات ظفر بامیانی خبر نگار رادیو صدای امریکا چنین است:"  مقامات امنیتی درولایت بامیان، می گویند؛ در اثر انفجار ماین کنار جاده ای درمنطقه کریمک ولسوالی کهمرد این ولایت چهارپولیس ملی کشته ودو تن دیگر زخمی شده اند.
      لوملی سارن احمد علیار آمرمطبوعات قوماندانی امنیه بامیان، به رادیو اشنا صدای امریکا گفت:" حوالی ساعت یک وسی دقیقه بعد ازچاشت روز سه شنبه یک موترنوع رینجر نیروهای پولیس ملی که بسوی پوسته امنیتی منطقه کریمک درحرکت بود با ماین کنارجاده برخورد کرده که درنتیجه آن چهارپولیس ملی کشته، دوتن زخمی ویک عراده رینجر تخریب شده است".
 آقای علیار افزود:" این انفجار تلفات ملکی درقبال نداشته است.
 ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان طی تماس تلفونی مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته  است. 7-3-2012"
"با آنکه ولایت بامیان، طی ده سال گذشته یکی از امن ترین ولایات افغانستان بحساب می آمد اما؛ ازدوهفته بدینسو تحرکات مخالفین مسلح دراین ولایت افزایش یافته است.
مقامات پولیس می گویند: نداشتن تجهیزات وامکانات نظامی کافی مانند موترهای زرهی ای  ماین  پال و اسلحه مدرن و پیشرفته یکی ازدلایل عمدۀ وارد شدن تلفات برنیروهای پولیس ملی میباشد.
لوملی سارن احمد علیار آمرمطبوعات قوماندانی امنیه بامیان، با تأیید این خبر به رادیو آشنا صدای امریکا گفت:" دردو هفته گذشته ماین گذاری های کنار سرک توسط مخالفان مسلح دراین ولایت افزایش یافته است".
آقای علیارافزود:" شام دیروز یک عراده موتر نوع رینجر پولیس درمنطقه سیوک غندک ولسوالی شیبر بامیان، با ماین کنار سرک تصادم کرده که چهارپولیس ملی کشته، یک تن مفقود ویک عراده موتررنجرکاملأ تخریب شده است".
ازسوی هم افزایش تلفات نیروهای پولیس ملی از اثر بمب گذاری های کنار جاده ای در بامیان، بین اقشار مختلف مردم این ولایت نگرانی های را خلق کرده است.
ضامین علی یکی تن از سربازان قوماندانی امنیه بامیان نیز از نداشتن امکانات و تجهیزات  نظامی پیشرفته شکایت کرده می گوید:" تا هنوز پولیس ملی در بامیان از کلاشینکوف هنگری استفاده می کند و سلاح و امکانات پیشرفته ندارد به همین دلیل تلفات پولیس ملی در این ولایت روز  بروز افزایش یافته است".
   این درحالیست که سال گذشته مقامات دولت افغانستان، در روز پروسه انتقال مسئولیت های امنیتی از قوای خارجی به نیروهای امنیتی افغان وعده سپردند که یکی از پیش شرط های انتقال مسئولیت های امنیتی تجهیز پولیس ملی در این ولایت است. ولی تا هنوز پولیس ملی در این ولایت با سلاح و امکانات پیشرفته مجهز نشده است.
  مقامات پولیس درقوماندانی امنیه بامیان می گویند درطول سال گذشته تنها یک نفرتلفات داشته اما؛ درچهارماه اول سال جاری 1391 خورشیدی 9 پولیس از اثر بمب های کنارجاده ای کشته وسه تن دیگرشان زخمی شده اند7-9-2012".
با مد نظر گرفتن این دو گزارش از بامیانی بدون کدام کم وکاستی، اخیرا ما شاهد نا امنی های بوجود آمده در ولسوالی یکاولنگ هستیم که گروپی مسلحی در آن ولسوالی اعلان موجودیت نموده و همچنان  شایعات زیادی در بین مردم شنیده میشود که اذهان عامه جامعه را بطرف نا آرامی میکشاند و از تمام مسولین خواهشمندیم که ریشه این مشکلات اخیر باید پیدا شود تا از بی باوری مردم نسبت به خراب شدن اوضاع کاسته شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر